26.06.2011

Barnslig og barbent

Jeg likte å være barn. Jeg likte ekstra godt å være barn om sommeren. Sommerene før var lange og varme. Lange solvarme dager lå bare og ventet på et nysgjerrig barn som elsket å gå barbent og plukke blomster og markjordbær... Nå for tiden ligger dagen og venter på nysgjerrige voksne meg, -som fortsatt elsker å gå barbent og plukke blomster og markjordbær...


Jeg blir ekstra nostalgisk og barnslig om sommeren, da må jeg høre på Prøysen og Taube. Ligge i gresset å bare se på skyene og finne ut hvilken av skyene som ligner hva.. :)
Hoppe i en vannpytt.
Telle fregner.
Binde en blomsterkrans.
Gå i tresko.
Gå på sommerfugljakt.


Kjenne på lukten av nyperoser og nyslått gress...



Håper jeg aldri slutter med å glede meg over noen bær på et strå..



Andrè Bjerke har klart å sette ord på hva jeg mener..

Å være barn en sommerdag
det var å sette "Norna 2",
var nye racerbåt, på vann.
Å se den seile over stag,
og vasse ut i gummisko
og redde den i land. 

Det var å leke "øde ø",
og ligge som en Robinson
med hele havet mot sin hud.
Det var å ta en liten rød
Maria Fly-fly i sin hånd
og be den fly til Gud. 

Det var med apens klatrekropp
å entre Jensens epletre,
og vise Lilly at man tør.
Det var å ta en smørblomst opp
mot Lillys hake for å se
om hun var glad i smør. 

Det var å stikke bær på strå,
for efterpå å rope "Slipp!"
til strået slapp dem, ett for ett.
Det var å være blåbærblå
fra øreflipp til øreflipp,
og stønne: "Jeg er mett!" 

Det var å se en svales jag,
og være meget, meget rik
som eier av en sukkerert.
Å være barn en sommerdag
var simpelthen å være slik
vi alltid skulle vært!

Ha en barnslig dag -det skal jeg..

På gjensyn!

Helen





"Vise for gærne jinter"








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar